Αγωγή υγείας παιδιών - Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία - Ελληνική Παιδιατρική Εταιρεία http://www.e-child.gr Sat, 23 Sep 2017 02:58:14 +0300 Joomla! - Open Source Content Management el-gr Επτά μαθήματα αγωγής υγείας παιδιών - Εισαγωγή http://www.e-child.gr/parents/health-education/item/156-επτά-μαθήματα-αγωγής-υγείας-παιδιών-εισαγωγή http://www.e-child.gr/parents/health-education/item/156-επτά-μαθήματα-αγωγής-υγείας-παιδιών-εισαγωγή

ΕΠΤΑ (7) ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ

Εισαγωγή

Αξιότιμοι Συνάδελφοι και Γονείς – Αγαπητά παιδιά

Σας παρουσιάζουμε μία σειρά επτά θεματικών ενοτήτων, που άπτονται της πρόληψης και αντιμετώπισης των κυριοτέρων προβλημάτων υγείας, οι οποίες αφορούν στην παιδική ηλικία.

Τα προβλήματα αυτά συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τις καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων, που μεταφέρονται από γενεά σε γενεά, χωρίς πάντοτε να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι πιθανές ή σίγουρες επιπτώσεις, οι οποίες όμως όταν εκδηλώνονται συνήθως είναι πολύ αργά για να αντιμετωπιστούν.

Γι’ αυτό κύριος σκοπός αυτών των παρουσιάσεων είναι η πρόληψη εν τη γενέσει (ίσως ακόμη πριν και από το ξεκίνημα) αυτών των συνηθειών μέσω της έγκαιρης και σωστής ενημέρωσης γιατί μόνο η ολοκληρωμένη γνώση μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή τους.

Τα επτά μαθήματα αγωγής υγείας παιδιών αποτελούν το υλικό που κάθε σχολείο θα πρέπει να έχει, ώστε προγραμματικά και σχεδιασμένα να κάνει συστηματική ενημέρωση όλων των μαθητών. Αυτό το υλικό προσαρμόζεται με την ηλικία καθ’ όσον τα παιδιά μεγαλώνοντας θα πρέπει να τυγχάνουν μιας διαφορετικής προσέγγισης ανά ηλικιακή ομάδα.

Οδηγίες

Ο ρόλος του σχολείου

Τα παιδιά, οι αυριανοί ενήλικες, χτίζοντας τη ζωή τους, εκθέτουν τον εαυτό τους σε κινδύνους που συνδέονται είτε με το περιβάλλον είτε με τη δική τους συμπεριφορά.

Η καλύτερη περίοδος της ζωής των παιδιών, κατά την οποία θα μάθουν τους κινδύνους από τους οποίους απειλούνται και πώς θα τους προλάβουν, είναι η σχολική περίοδος.

Ήδη από το Δημοτικό τα παιδιά θα πρέπει να διδαχθούν με τρόπο προσιτό για την ηλικία τους τι είναι κάθε ένας παράγοντας που δυνητικά απειλεί την υγεία τους και τη ζωή τους. Αυτήν την αποστολή την επωμίζονται αποκλειστικά οι δάσκαλοι, οι οποίοι όμως θα πρέπει πρώτα να έχουν εκπαιδευτεί από επαγγελματίες υγείας για τα θέματα που καλούνται να κοινωνήσουν στα παιδιά.

Κατά τη γυμνασιακή περίοδο τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν με κάθε λεπτομέρεια αλλά και με επιστημονικούς όρους από επαγγελματίες υγείας για τις υπαρκτές απειλές. Μ’ αυτόν τον τρόπο αποσκοπούμε να προλάβουμε την όποια «εμπλοκή» ενός μη ενημερωμένου ή λανθασμένα ενημερωμένου παιδιού με έναν από τους παρακάτω περιγραφόμενους κινδύνους που το απειλούν.

Στο Λύκειο τα παιδιά, καλά πλέον ενημερωμένα, θα συμπεριφερθούν ανάλογα ώστε από μόνα τους πλέον να προφυλαχθούν από τους κινδύνους αυτούς. Έτσι ώριμα και κυρίαρχα θα βγουν στην κοινωνία, θωρακισμένα με γνώση, υγιή και αυτάρκη ώστε να αντισταθούν στις εύκολες αλλά επικίνδυνες προκλήσεις της ζωής.

Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν διαδοχικά τα επτά αυτά θέματα με συχνότητα ένα περίπου το μήνα, ώστε να υπάρχει αρκετός χρόνος για ανάγνωση τους από όσο το δυνατό περισσότερους επισκέπτες του ιστότοπου της ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ με την προσδοκία ότι με τον τρόπο αυτό συμβάλλουμε στη δημιουργία μιας υγιούς νέας γενιάς.

Καλή ανάγνωση και ορθή εφαρμογή!

Αναστάσιος Δ. Χατζής
Παιδίατρος – Εντατικολόγος
Διευθυντής Παιδιατρικής ΜΕΘ
Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

ΕΠΤΑ (7) ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ

Σειρά επτά θεμάτων που αφορούν στην πρόληψη και αντιμετώπιση των κύριων προβλημάτων υγείας που άπτονται της παιδικής ηλικίας:

1. ΚΑΠΝΙΣΜΑ

2. ΑΛΚΟΟΛ

3. ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ

4. ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

5. ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ

6. ΑΣΦΑΛΕΣ ΣΕΞ

7. ΕΜΒΟΛΙΑ

]]>
info@e-child.gr (Δημήτρης Φιφλής) Αγωγή υγείας παιδιών Tue, 09 May 2017 15:07:43 +0300
Μάθημα 1, Κάπνισμα http://www.e-child.gr/parents/health-education/item/157-μάθημα-1,-κάπνισμα http://www.e-child.gr/parents/health-education/item/157-μάθημα-1,-κάπνισμα

1ο ΜΑΘΗΜΑ: ΚΑΠΝΙΣΜΑ

Είναι πλέον πέραν κάθε αμφιβολίας ότι το κάπνισμα προκαλεί σοβαρότατες βλάβες σε όλα τα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού.

Η μακροχρόνια χρήση του από δισεκατομμύρια ανθρώπους έχει δώσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τη βλαπτική του επίπτωση στην υγεία των καπνιστών.

Το κάπνισμα του «ταμπάκου» ήταν διαδεδομένο εδώ και πολλούς αιώνες στην αμερικάνικη ήπειρο από τους γηγενείς πληθυσμούς.

 

Από εκεί μεταφέρθηκε στην Ευρώπη με τους πρώτους εξερευνητές τον 16ο αιώνα, αλλά η ευρεία διάδοση του έγινε κυρίως κατά τον 17ο αιώνα.

Η ονομασία νικοτίνη προέρχεται από το όνομα του Γάλλου διπλωμάτη Jean Nicot (1534 – 1604), ο οποίος εισήγαγε τον καπνό στη Γαλλία.

Η βιομηχανική παραγωγή τσιγάρων βοήθησε στην εξάπλωση της χρήσης του καπνού τόσο στην Ευρώπη και στην Αμερική όσο και σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο.

Η εισπνεόμενη νικοτίνη μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα δεσμεύει τις παρασυμπαθητικές συνάψεις του εγκεφάλου παρεκτοπίζοντας το φυσιολογικό νευροδιαβιβαστή, την ακετυλοχολίνη. Αυτό προκαλεί ένα αίσθημα ευφορίας στον καπνιστή με ελάττωση του stress μέσω έκλυσης ενδορφινών.

Μετά από 40 περίπου λεπτά η νικοτίνη αποβάλλεται και αφήνει άδειες τις συνάψεις, που εκδηλώνεται με ανησυχία και άγχος από τον καπνιστή. Η εκ νέου εισπνοή νικοτίνης αίρει το δυσάρεστο αυτό συναίσθημα.

Αυτή η διαδικασία οδηγεί τον καπνιστή στην εξάρτηση από το τσιγάρο, που συνδέεται απόλυτα με το κεντρικό νευρικό σύστημα.

Τα προϊόντα του τσιγάρου, που καίγεται και παράγεται ο καπνός τον ποίο εισπνέει ο καπνιστής, μεταφέρουν μια δεκάδα ανόργανες και οργανικές ουσίες, που είναι τοξικές για τον ανθρώπινο οργανισμό.

 

Οι ουσίες αυτές ενοχοποιούνται για τις πολλές και ποικίλες επιπτώσεις από το μακροχρόνιο κάπνισμα.
Κυριότερες είναι:
Η βλάβη των αγγείων και της καρδίας

 

Η βλάβη του πνεύμονα

 

Η καρκινογένεση

 

Μετρήσεις του εκπνεόμενου αέρα κατά το πρώτο δευτερόλεπτο (FEV1) έδειξαν ότι ο καπνιστής έχει δραματική πτώση της αναπνοής του σε σχέση με το μη καπνιστή και ότι αυτή βελτιώνεται σημαντικά αν γίνει έγκαιρη διακοπή του καπνίσματος.

 

Τελικά ο καπνός προσβάλλει όλα τα όργανα με επίπτωση στη ζωτικότητα και στη λειτουργικότητα τους

Προσβολή του εμβρύου των εγκύων καπνιστών

 

Μείωση της σεξουαλικής ικανότητας

 

Ελάττωση της αναπαραγωγικότητας

 

Γενετική μετάλλαξη

 

Τέλος ο μέσος όρος ζωής των καπνιστών είναι κατά 10 χρόνια συντομότερος από αυτόν των μη καπνιστών

 

Για όλους αυτούς τους λόγους θα πρέπει τα παιδιά ενωρίς, πριν ακόμη νοιώσουν την «ευχαρίστηση» του καπνίσματος, να γνωρίζουν τις επιπτώσεις από τη μακροχρόνια χρήση του.

 

Με γονείς καπνιστές τα παιδιά έχουν την εντύπωση ότι το κάπνισμα είναι κάτι φυσικό άρα όχι κακό!

 

Εφ’ όσον οι γονείς δε λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα, τα παιδιά γίνονται συστηματικοί παθητικοί καπνιστές. Το παθητικό κάπνισμα θεωρείται ισοδύναμο με το ενεργητικό κάπνισμα.

 

Όταν οι ενήλικες καπνίζουν και τα παιδιά «καπνίζουν» παθητικά.
Στη συνέχεια γίνονται ενεργητικοί καπνιστές

 

Το παθητικό κάπνισμα στο μικρό παιδί αυξάνει τη συχνότητα και τη βαρύτητα των αναπνευστικών παθήσεων της παιδικής ηλικίας

 

Οι έφηβοι αδυνατούν να αντισταθούν στον πειρασμό του καπνίσματος, κάτω μάλιστα από συνθήκες χαλάρωσης και διασκέδασης, εφ’ όσον δεν έχει προηγηθεί η κατάλληλη ενημέρωση.

 

Η έλλειψη προληπτικής ενημέρωσης από το σχολείο ως αντίβαρο στα προηγούμενα και η απουσία άμεσων αρνητικών επιπτώσεων σε συνδυασμό με την ευχαρίστηση που προκαλεί κάνει την πιθανότητα έναρξης και στη συνέχεια εξάρτησης από το κάπνισμα πολύ μεγάλη.

 

Η διακοπή του καπνίσματος μετά από μακροχρόνια χρήση, αν δεν έχει μεσολαβήσει κάποιο ιατρικό συμβάν που τρομάζει, είναι δύσκολη, γιατί προϋποθέτει ότι ο καπνιστής θα αποδεχτεί το λάθος πολλών ετών και θα ανεχθεί να υποφέρει από την έλλειψη της νικοτίνης για κάποιο χρονικό διάστημα

 

Για τους ενήλικες υπάρχουν και υποκατάστατα και προγράμματα για τη διακοπή του καπνίσματος. Ο ενήλικας καπνιστής δύσκολα επιτυγχάνει μόνος του τη διακοπή του καπνίσματος.

 

Στα παιδιά όλη η μάχη κερδίζεται στη μη έναρξη του καπνίσματος, άρα η ενημέρωση θα πρέπει να γίνεται πριν από την εφηβεία, όπου σε όλα τα παιδιά θα δοθεί η ευκαιρία να δοκιμάσουν το κάπνισμα

 

Οι άλλοι τρόποι καπνίσματος (πούρο και πουράκια, στριφτό τσιγάρο, πίπα, ναργιλές) δεν αποτελούν λύση, γιατί το παιδί παραμένει καπνιστής, άρα αργά ή γρήγορα θα επιστρέψει στο τσιγάρο

 

Η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου δεν αφορά στην παιδική και εφηβική ηλικία

 

ΕΝΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ:

Το παιδί να μη γίνει ΠΟΤΕ καπνιστής

 

Αναστάσιος Δ. Χατζής
Παιδίατρος – Εντατικολόγος
Διευθυντής Παιδιατρικής ΜΕΘ
Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

]]>
info@e-child.gr (Δημήτρης Φιφλής) Αγωγή υγείας παιδιών Tue, 09 May 2017 19:04:58 +0300
Μάθημα 2, Αλκοόλ http://www.e-child.gr/parents/health-education/item/160-μάθημα-2,-αλκοόλ http://www.e-child.gr/parents/health-education/item/160-μάθημα-2,-αλκοόλ

2ο ΜΑΘΗΜΑ: ΑΛΚΟΟΛ

Ως γνωστό η λέξη αλκοόλ είναι αραβική (al kohl) και η χρήση του κατά την αρχαιότητα είναι γνωστή, χωρίς να γνωρίζουμε από πότε ακριβώς χρησιμοποιείται, κυρίως ως γιατρικό αλλά και ως ποτό

Υπάρχουν μαρτυρίες από πολλούς λαούς γύρω από τη Μεσόγειο αλλά και πιο πέρα (Μεσοποταμία) για τη χρήση του αλκοόλ

Μάλιστα υπάρχουν στοιχεία για το πώς το απέσταζαν οι Κινέζοι

Κατά τους νεώτερους χρόνους διάφορα ποτά με βάση το αλκοόλ χρησιμοποιούνται πλέον από όλους σχεδόν τους λαούς της γης

Ως εκ τούτου το πρόβλημα με το αλκοόλ είναι πάρα πολύ σύνθετο καθ’ όσον συνδέεται με τις περισσότερες εκδηλώσεις της ζωής μας και μάλιστα με τις πλέον ευχάριστες!

Ώστε να κάνει να φαίνεται εξωπραγματικό να πεις στα παιδιά:

Μη πίνετε, όπως απλά μπορούμε να τους πούμε, μην καπνίζετε!

Γιατί όλοι οι μεγάλοι λίγο – πολύ πίνουν

Ως εκ τούτου θα πρέπει να γίνει μια προσεκτική διαχείριση του θέματος επικεντρώνοντας σε διάφορα επί μέρους ζητήματα, ανάλογα και με την ηλικία των παιδιών στα οποία απευθυνόμαστε

Κατ’ αρχήν θα πρέπει να γνωρίζουμε καλά πώς δρα το αλκοόλ

Η δράση του αλκοόλ και κυριολεκτώντας της αιθυλικής αλκοόλης στο κεντρικό νευρικό σύστημα γίνεται μέσω των νευροδιαβιβαστών

Η δράση του αλκοόλ και συγκεκριμένα της αιθυλικής αλκοόλης στο κεντρικό νευρικό σύστημα γίνεται διαδοχικά στις διάφορες περιοχές του εγκεφάλου, αρχικά στον πρόσθιο εγκέφαλο κυρίως με κινητική διαταραχή, μετά στο μεσεγκέφαλο με συναισθηματική διαταραχή και τέλος στο εγκεφαλικό στέλεχος με διαταραχή των κέντρων που ελέγχουν τις ζωτικές λειτουργίες (καρδιά – αναπνοή)

Η ταχύτητα της δράσης του αλκοόλ στο κεντρικό νευρικό σύστημα εξαρτάται από την ποσότητα λήψης του ποτού, από την πυκνότητα του σε αιθυλική αλκοόλη, την ταχύτητα λήψης του καθώς και τη βρώση ή μη τροφής και το είδος της τροφής

Η εξάρτηση από το αλκοόλ (αλκοολισμός) συχνά «αποδίδεται» σε γεγονότα και συμβάντα που επιδρούν αρνητικά στον ψυχισμό του ατόμου, ο οποίος βρίσκει διέξοδο στο ποτό. Όμως στο βάθος το άτομο αυτό κρύβει ένα αδύναμο χαρακτήρα και είναι ανήμπορος να αντεπεξέλθει με τα δύσκολα προβλήματα που αντιμετωπίζει

Η πρόληψη από την εξάρτηση από το αλκοόλ θα έχει καλύτερα αποτελέσματα αν από νωρίς αρχίσει η ενημέρωση των παιδιών

Ειδικότερα:

Τα μικρά παιδιά δε θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στα διάφορα ποτά για την αποφυγή ατυχηματικής λήψης και δηλητηρίασης

Το ποτό δε θα πρέπει να αποτελεί μέρος των καθημερινών τροφικών συνηθειών της οικογένειας, ώστε να το θεωρεί ως κάτι το φυσικό!

Κατά τη σχολική ηλικία θα πρέπει να τους εξηγούμε ότι το αλκοόλ έχει βλαπτική επίδραση στη δομή και λειτουργία των οργάνων του σώματος και ιδίως του εγκεφάλου

Στα μεγαλύτερα παιδιά, ιδιαίτερα στην εφηβεία, η απαγόρευση από μόνη της δεν αρκεί. Σ’ αυτήν την ηλικία προέχει να τους κατευθύνουμε σωστά, ώστε να μην καταφεύγουν στο ποτό ως μοναδικό τρόπο διασκέδασης και ευχαρίστησης και μάλιστα χωρίς κανένα έλεγχο της ποσότητας και της ποιότητας

Το αλκοτέστ αποτελεί μια τροχοπέδη γιατί φοβούνται τις συνέπειες

Επί πλέον θα πρέπει να τους επιστήσουμε την προσοχή ότι η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ ενέχει πολλούς κινδύνους, γιατί αίρονται πολλοί ανασταλτικοί μηχανισμοί, όπως:

Ατυχήματα

(τροχαία – πτώσεις – πλήξεις – τραυματισμοί)

Δηλητηριάσεις οξεία μέθη από αλκοόλ με διαταραχές ομοιόστασης
Εκμετάλλευση από άλλα άτομα σεξουαλική – οικονομική – πολιτική
Παραβατική συμπεριφορά επιθετικότητα – βιαιότητα – παρανομία
Μεταβολικές και ψυχικές διαταραχές αφυδάτωση – οξεία ψύχωση

Τέλος θα πρέπει να τους ενημερώνουμε για τις επιπτώσεις στην υγεία μας από τη μακροχρόνια κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών, όπως καρκίνος, αγγειοπάθεια, ηπατοπάθεια, εγκεφαλοπάθεια κλπ

Στις ειδικές περιπτώσεις (συστηματικός και με εμφανείς επιπτώσεις αλκοολισμός) απαιτείται ειδική θεραπεία απεξάρτησης μαζί με (ίσως μακροχρόνια) ψυχολογική υποστήριξη

Πρόσφατα άρθρα ενοχοποιούν το οινόπνευμα ως αιτία επτά (7) καρκίνων του πεπτικού συστήματος

Ακόμη κι αν κάποιοι καρκίνοι έχουν και γενετική καταβολή, η συνύπαρξη με εξωγενείς παράγοντες, όπως το αλκοόλ, αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης τους

Συμπερασματικά, αρχικά απαιτούνται μέτρα πρόληψης όσον αφορά στα μικρά παιδιά, στη δε συνέχεια έγκαιρη και ορθή γνώση του θέματος ΑΛΚΟΟΛ – ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ καθώς και όσο το δυνατό αποτελεσματική αντιμετώπιση των παρεμπιπτόντων προβλημάτων

Πάνω απ’ όλα ενημέρωση, απομυθοποίηση και όχι ενοχοποποίηση!

Αναστάσιος Δ. Χατζής
Παιδίατρος – Εντατικολόγος
Διευθυντής Παιδιατρικής ΜΕΘ
Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

]]>
info@e-child.gr (Δημήτρης Φιφλής) Αγωγή υγείας παιδιών Tue, 20 Jun 2017 21:00:07 +0300
Μάθημα 3, Παχυσαρκία http://www.e-child.gr/parents/health-education/item/162-μάθημα-3,-παχυσαρκία http://www.e-child.gr/parents/health-education/item/162-μάθημα-3,-παχυσαρκία

3ο ΜΑΘΗΜΑ: ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ

Άσχημα τα νέα για την παιδική παχυσαρκία:

Εκτιμάται ότι μέχρι το 2025, περίπου 268 εκατομμύρια παιδιά σε όλον τον κόσμο θα είναι υπέρβαρα και μάλιστα όταν άλλα παιδιά, πολλά εκατομμύρια, στον τρίτο κυρίως κόσμο λιμοκτονούν

[Σε δημοσίευσή τους, στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Pediatric Obesity, ερευνητές εκτιμούν ότι μέχρι το 2025, περίπου 268 εκατομμύρια παιδιά ηλικίας 5-17 ετών θα είναι υπέρβαρα, εκ των οποίων 91 εκατομμύρια σε βαθμό παχυσαρκίας, εάν δε μειωθεί ο τρέχων ρυθμός αύξησης των ποσοστών παιδικής παχυσαρκίας]

[Ακόμη πιο ανησυχητικές είναι οι προβλέψεις αναφορικά με την εμφάνιση διαταραχών και νοσημάτων που συνδέονται με την παχυσαρκία. Εκτιμάται ότι μέχρι το 2025, ο αριθμός των παιδιών με διαταραγμένη ανοχή στη γλυκόζη θα ανέλθει σε 12 εκατομμύρια και με σακχαρώδη διαβήτη τύπου II σε 4 εκατομμύρια. Αντίστοιχα, υπολογίζεται ότι 27 εκατομμύρια παιδιά θα πάσχουν από υπέρταση και 38 εκατομμύρια θα εμφανίζουν λιπώδη διήθηση του ήπατος]

Η παιδική παχυσαρκία, σύμφωνα με την Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας, αποτελεί τη μάστιγα του αιώνα. Εκατομμύρια παιδιά στο σύγχρονο δυτικό κόσμο είναι υπέρβαρα και αποτελούν τους μελλοντικούς υποψήφιους ενήλικες που θα αναπτύξουν το μεταβολικό σύνδρομο

Είναι οξύμωρο και τραγικό την ώρα που εκατομμύρια παιδιά σ’ όλον τον πλανήτη πεθαίνουν από ασιτία, η κοινωνία της ευημερίας να έχει παραδοθεί στην άκρατη κατανάλωση επικίνδυνων τροφών

ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ: Παχύσαρκα μη αθλούμενα-μη σκεπτόμενα παιδιά

Το σχολείο θα πρέπει να ενημερώνει συστηματικά γονείς και παιδιά για θέματα διατροφής, άθλησης, πνευματικής και ψυχικής υγείας

Στην ερώτηση «πώς παχαίνουμε» η απάντηση είναι απλή:

Παίρνουμε περισσότερες θερμίδες από αυτές που καταναλώνουμε

Ως εκ τούτου οι παρακάτω σαφείς οδηγίες διαλευκάνουν το θέμα και καταρρίπτουν μύθους:

Ο ρόλος των πολλών θερμίδων στην πρόσληψη βάρους

Αυτό απλά σημαίνει ότι λαμβάνουμε παραπάνω θερμίδες από αυτές που καταναλώνουμε και αυτές εναποτίθενται ως λιπώδης ιστός

Ο ρόλος της ταχυφαγίας στην εύκολη λήψη των πολλών θερμίδων

Αυτό απλά σημαίνει ότι λαμβάνουμε πολλές θερμίδες εύκολα σε βραχύ χρόνο, τις οποίες δεν προλαβαίνουμε να καταναλώσουμε

Ο ρόλος των υδατανθράκων στην αγγειοπάθεια των ενηλίκων

Αυτό απλά σημαίνει ότι λαμβάνουμε παραπάνω υδατάνθρακες τους οποίους δε χρειαζόμαστε ως πηγή ενέργειας, οι οποίοι βλάπτουν τα αγγεία μας και συμβάλλουν στην εμφάνιση σακχαρώδη διαβήτη

Ο ρόλος του αλατιού στην αγγειοπάθεια και την υπέρταση

Αυτό απλά σημαίνει ότι λαμβάνουμε χλωριούχο νάτριο που δε χρειαζόμαστε, αυτό συγκρατεί νερό, το οποίο με τη σειρά του αυξάνει τον όγκο του κυκλοφορούντος αίματος και επιβαρύνει τη λειτουργία της καρδιάς και των αγγείων

Ο βλαπτικός ρόλος των συμπληρωμάτων διατροφής στα όργανα

Αυτό απλά σημαίνει ότι λαμβάνουμε όχι μόνο άχρηστες για τον οργανισμό ουσίες καθ’ ότι απλά δε μας λείπουν αλλά και βλαπτικές, γιατί μεταβολίζονται στο ήπαρ και αποβάλλονται από τους νεφρούς, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση των μεταβολικών και απεκκριτικών μηχανισμών των δύο αυτών οργάνων

Επί πλέον δεδομένα από τη διεθνή βιβλιογραφία καταρρίπτουν μύθους του παρελθόντος σχετικά με τις βιταμίνες, όπως ότι:

«Έχουμε ανάγκη συμπληρώματος βιταμινών»

Αυτό απλά σημαίνει ότι η πλήρης και ισορροπημένη διατροφή μας παρέχει με το παραπάνω όλες τις απαραίτητες ουσίες, άρα καμιά ανάγκη δεν έχει ο οργανισμός μας σε συμπληρώματα βιταμινών

«Η βιταμίνη C προστατεύει από τις λοιμώξεις»

Αυτό απλά σημαίνει ότι η παλαιότερη άποψη της δεκαετίας του ’60 και του ’70 ότι η βιταμίνη C μας προστατεύει από τις ιογενείς λοιμώξεις με αποτέλεσμα την αλόγιστη λήψη της, δεν ισχύει

«Δεν υπάρχει κανένας κίνδυνος από τη λήψη βιταμινών»

Αυτό απλά σημαίνει ότι η λήψη φυσικών βιταμινών στα πλαίσια της σωστής διατροφής αρκεί και δεν έχουμε ανάγκη τα συμπληρώματα που δε γνωρίζουμε πάντα την ακριβή σύσταση τους, ενώ δυνητικά μπορούν να βλάψουν τον οργανισμό μας

Η άσκηση και η άθληση θα πρέπει να αποτελούν μέρος της δράσης κάθε παιδιού, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τα παρακάτω τρία ΔΕΝ:

Δεν αρκεί η άσκηση για απώλεια βάρους χωρίς μείωση των θερμίδων γιατί το επιθυμητό αποτέλεσμα είναι το αρνητικό θερμιδικό ισοζύγιο

Δεν αποσκοπεί η άσκηση στη δημιουργία ωραίου σώματος αλλά στη μυϊκή ενδυνάμωση και αύξηση της φυσικής αντοχής

Δεν ασκούμεθα χωρίς όρια με κίνδυνο σοβαρές κακώσεις από το μυοσκελετικό μας σύστημα αλλά με πρόγραμμα και μέτρο

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:

Η ΑΡΧΑΙΑ ΡΥΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΓΟΝΩΝ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΕΠΙΚΑΙΡΗ

Αναστάσιος Δ. Χατζής
Παιδίατρος – Εντατικολόγος
Διευθυντής Παιδιατρικής ΜΕΘ
Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

]]>
info@e-child.gr (Δημήτρης Φιφλής) Αγωγή υγείας παιδιών Sat, 02 Sep 2017 13:27:16 +0300