Δευτέρα, 09 Νοεμβρίου 2015 11:52

Με τον όρο κάκωση εννοούμε το σύνολο των βλαβών των ιστών πού προκαλούνται ακαριαίως κατά τη στιγμή του ατυχήματος, από διάφορες μορφές μηχανικών παραγόντων, όταν αυτοί υπερβούν τη φυσική αντοχή των ιστών και των οργάνων. Οι τραυματισμοί (κακώσεις) ταξινομούνται σε ανοικτές και κλειστές.

Η κάκωση δεν αφορά μόνο οστά (όπως δυστυχώς συνηθίζεται ν' ακούγεται) αλλά και μύες, τη γνωστή σε όλους μας θλάση, (κάκωση μαλακών μορίων) όπου εκεί υπάρχει διακοπή της συνέχειας του ιστού.

Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2014 00:00

1-3 μηνών
Τα μωρά τις πρώτες εβδομάδες της ζωής τους κοιμούνται περίπου 16 ώρες την μέρα. Αυτές χωρίζονται εξίσου μέσα στη μέρα και τη νύχτα. Τα περισσότερα μωρά μαθαίνουν να ξεχωρίζουν τη μέρα από τη νύχτα από τη 10η βδομάδα της ζωής τους. Προς τα τέλη του 3ου μήνα τα μωρά κοιμούνται περισσότερες ώρες την νύχτα και μειώνουν τους σύντομους ύπνους μέσα στην ημέρα.

Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2014 00:00

0-6 μηνών
Τα μωρά αυτή την χρονική περίοδο:
• Αναπτύσσονται πολύ γρήγορα
• Κοιμούνται περισσότερο
• Τις πρώτες μέρες της γέννησης τους δεν μπορούν να διακρίνουν τη μέρα από τη νύχτα
• Ο ρυθμός που κοιμούνται και ξυπνούν επηρεάζεται έντονα από την πείνα τους
• Τρώνε περισσότερο από την πρώτη κιόλας εβδομάδα έως και τον 3ο μήνα
• Τους πρώτους 2 μήνες διαχωρίζει τη μέρα από τη νύχτα
• Στους 3 μήνες δέχεται όλο και περισσότερα ερεθίσματα από το περιβάλλον και αρχίζει να αντιλαμβάνεται μηνύματα από τους γονείς

Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2014 00:00

Σημάδια νύστας:

Τα μωρά τους πρώτους μήνες εκφράζονται μέσα από κινήσεις σώματος και προσώπου. Υπάρχουν όμως μερικά σημάδια από τα οποία καταλαβαίνουμε εάν το μωρό μας νυστάζει ή είναι κουρασμένο:

Τετάρτη, 06 Νοεμβρίου 2013 11:12

Η μεγαλόφωνη ανάγνωση στο πλαίσιο της οικογένειας από τους πρώτους μήνες της ζωής του παιδιού αποτελεί αποδεδειγμένα αποτελεσματική παρέμβαση για την προώθηση της γλωσσικής, γνωστικής και συναισθηματικής ανάπτυξης του παιδιού. Είναι γνωστή και διαδεδομένη η χρήση παραμυθιών που συνήθως η μαμά, η γιαγιά ή ο πατέρας διαβάζει ή διηγείται στα παιδιά του πριν κοιμηθούν.

Τετάρτη, 06 Νοεμβρίου 2013 11:43

Συνέντευξη του Καθηγητή κ. Ανδρέα Κωνσταντόπουλου στη δημοσιογράφο Παναγιώτα Καρλατήρα

Συνώνυμοι των ιώσεων οι φθινοπωρινοί και χειμερινοί μήνες, με εύκολους στόχους κυρίως τους λιλιπούτειους, απαιτούν την προσοχή και τα αυξημένα αντανακλαστικά σας για να μειώσετε τις «επιθέσεις» των ιών και να θωρακίσετε τους ευαίσθητους παιδικούς οργανισμούς.

Γονείς

Οι γονείς έρχονται συχνά αντιμέτωποι με πολλά ερωτήματα. Η Ελληνική Παιδιατρική Εταιρία έχει συγκεντρώσει απαντήσεις σε σημαντικά θέματα που αφορούν στην σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών. Τα θέματα αυτά προσεγγίζονται και αναλύονται από παιδίατρους-μέλη της Ελληνικής Παιδιατρικής Εταιρίας προσφέροντας υπεύθυνη και αξιόπιστη πληροφόρηση.

Τρίτη, 20 Ιουνίου 2017 21:00

2ο ΜΑΘΗΜΑ: ΑΛΚΟΟΛ

Ως γνωστό η λέξη αλκοόλ είναι αραβική (al kohl) και η χρήση του κατά την αρχαιότητα είναι γνωστή, χωρίς να γνωρίζουμε από πότε ακριβώς χρησιμοποιείται, κυρίως ως γιατρικό αλλά και ως ποτό

Υπάρχουν μαρτυρίες από πολλούς λαούς γύρω από τη Μεσόγειο αλλά και πιο πέρα (Μεσοποταμία) για τη χρήση του αλκοόλ

Μάλιστα υπάρχουν στοιχεία για το πώς το απέσταζαν οι Κινέζοι

Κατά τους νεώτερους χρόνους διάφορα ποτά με βάση το αλκοόλ χρησιμοποιούνται πλέον από όλους σχεδόν τους λαούς της γης

Ως εκ τούτου το πρόβλημα με το αλκοόλ είναι πάρα πολύ σύνθετο καθ’ όσον συνδέεται με τις περισσότερες εκδηλώσεις της ζωής μας και μάλιστα με τις πλέον ευχάριστες!

Ώστε να κάνει να φαίνεται εξωπραγματικό να πεις στα παιδιά:

Μη πίνετε, όπως απλά μπορούμε να τους πούμε, μην καπνίζετε!

Γιατί όλοι οι μεγάλοι λίγο – πολύ πίνουν

Ως εκ τούτου θα πρέπει να γίνει μια προσεκτική διαχείριση του θέματος επικεντρώνοντας σε διάφορα επί μέρους ζητήματα, ανάλογα και με την ηλικία των παιδιών στα οποία απευθυνόμαστε

Κατ’ αρχήν θα πρέπει να γνωρίζουμε καλά πώς δρα το αλκοόλ

Η δράση του αλκοόλ και κυριολεκτώντας της αιθυλικής αλκοόλης στο κεντρικό νευρικό σύστημα γίνεται μέσω των νευροδιαβιβαστών

Η δράση του αλκοόλ και συγκεκριμένα της αιθυλικής αλκοόλης στο κεντρικό νευρικό σύστημα γίνεται διαδοχικά στις διάφορες περιοχές του εγκεφάλου, αρχικά στον πρόσθιο εγκέφαλο κυρίως με κινητική διαταραχή, μετά στο μεσεγκέφαλο με συναισθηματική διαταραχή και τέλος στο εγκεφαλικό στέλεχος με διαταραχή των κέντρων που ελέγχουν τις ζωτικές λειτουργίες (καρδιά – αναπνοή)

Η ταχύτητα της δράσης του αλκοόλ στο κεντρικό νευρικό σύστημα εξαρτάται από την ποσότητα λήψης του ποτού, από την πυκνότητα του σε αιθυλική αλκοόλη, την ταχύτητα λήψης του καθώς και τη βρώση ή μη τροφής και το είδος της τροφής

Η εξάρτηση από το αλκοόλ (αλκοολισμός) συχνά «αποδίδεται» σε γεγονότα και συμβάντα που επιδρούν αρνητικά στον ψυχισμό του ατόμου, ο οποίος βρίσκει διέξοδο στο ποτό. Όμως στο βάθος το άτομο αυτό κρύβει ένα αδύναμο χαρακτήρα και είναι ανήμπορος να αντεπεξέλθει με τα δύσκολα προβλήματα που αντιμετωπίζει

Η πρόληψη από την εξάρτηση από το αλκοόλ θα έχει καλύτερα αποτελέσματα αν από νωρίς αρχίσει η ενημέρωση των παιδιών

Ειδικότερα:

Τα μικρά παιδιά δε θα πρέπει να έχουν πρόσβαση στα διάφορα ποτά για την αποφυγή ατυχηματικής λήψης και δηλητηρίασης

Το ποτό δε θα πρέπει να αποτελεί μέρος των καθημερινών τροφικών συνηθειών της οικογένειας, ώστε να το θεωρεί ως κάτι το φυσικό!

Κατά τη σχολική ηλικία θα πρέπει να τους εξηγούμε ότι το αλκοόλ έχει βλαπτική επίδραση στη δομή και λειτουργία των οργάνων του σώματος και ιδίως του εγκεφάλου

Στα μεγαλύτερα παιδιά, ιδιαίτερα στην εφηβεία, η απαγόρευση από μόνη της δεν αρκεί. Σ’ αυτήν την ηλικία προέχει να τους κατευθύνουμε σωστά, ώστε να μην καταφεύγουν στο ποτό ως μοναδικό τρόπο διασκέδασης και ευχαρίστησης και μάλιστα χωρίς κανένα έλεγχο της ποσότητας και της ποιότητας

Το αλκοτέστ αποτελεί μια τροχοπέδη γιατί φοβούνται τις συνέπειες

Επί πλέον θα πρέπει να τους επιστήσουμε την προσοχή ότι η υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ ενέχει πολλούς κινδύνους, γιατί αίρονται πολλοί ανασταλτικοί μηχανισμοί, όπως:

Ατυχήματα

(τροχαία – πτώσεις – πλήξεις – τραυματισμοί)

Δηλητηριάσεις οξεία μέθη από αλκοόλ με διαταραχές ομοιόστασης
Εκμετάλλευση από άλλα άτομα σεξουαλική – οικονομική – πολιτική
Παραβατική συμπεριφορά επιθετικότητα – βιαιότητα – παρανομία
Μεταβολικές και ψυχικές διαταραχές αφυδάτωση – οξεία ψύχωση

Τέλος θα πρέπει να τους ενημερώνουμε για τις επιπτώσεις στην υγεία μας από τη μακροχρόνια κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών, όπως καρκίνος, αγγειοπάθεια, ηπατοπάθεια, εγκεφαλοπάθεια κλπ

Στις ειδικές περιπτώσεις (συστηματικός και με εμφανείς επιπτώσεις αλκοολισμός) απαιτείται ειδική θεραπεία απεξάρτησης μαζί με (ίσως μακροχρόνια) ψυχολογική υποστήριξη

Πρόσφατα άρθρα ενοχοποιούν το οινόπνευμα ως αιτία επτά (7) καρκίνων του πεπτικού συστήματος

Ακόμη κι αν κάποιοι καρκίνοι έχουν και γενετική καταβολή, η συνύπαρξη με εξωγενείς παράγοντες, όπως το αλκοόλ, αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης τους

Συμπερασματικά, αρχικά απαιτούνται μέτρα πρόληψης όσον αφορά στα μικρά παιδιά, στη δε συνέχεια έγκαιρη και ορθή γνώση του θέματος ΑΛΚΟΟΛ – ΑΛΚΟΟΛΙΣΜΟΣ καθώς και όσο το δυνατό αποτελεσματική αντιμετώπιση των παρεμπιπτόντων προβλημάτων

Πάνω απ’ όλα ενημέρωση, απομυθοποίηση και όχι ενοχοποποίηση!

Αναστάσιος Δ. Χατζής
Παιδίατρος – Εντατικολόγος
Διευθυντής Παιδιατρικής ΜΕΘ
Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

Τρίτη, 09 Μαΐου 2017 19:04

1ο ΜΑΘΗΜΑ: ΚΑΠΝΙΣΜΑ

Είναι πλέον πέραν κάθε αμφιβολίας ότι το κάπνισμα προκαλεί σοβαρότατες βλάβες σε όλα τα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού.

Η μακροχρόνια χρήση του από δισεκατομμύρια ανθρώπους έχει δώσει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για τη βλαπτική του επίπτωση στην υγεία των καπνιστών.

Το κάπνισμα του «ταμπάκου» ήταν διαδεδομένο εδώ και πολλούς αιώνες στην αμερικάνικη ήπειρο από τους γηγενείς πληθυσμούς.

 

Από εκεί μεταφέρθηκε στην Ευρώπη με τους πρώτους εξερευνητές τον 16ο αιώνα, αλλά η ευρεία διάδοση του έγινε κυρίως κατά τον 17ο αιώνα.

Η ονομασία νικοτίνη προέρχεται από το όνομα του Γάλλου διπλωμάτη Jean Nicot (1534 – 1604), ο οποίος εισήγαγε τον καπνό στη Γαλλία.

Η βιομηχανική παραγωγή τσιγάρων βοήθησε στην εξάπλωση της χρήσης του καπνού τόσο στην Ευρώπη και στην Αμερική όσο και σε όλον τον υπόλοιπο κόσμο.

Η εισπνεόμενη νικοτίνη μέσα σε ελάχιστα δευτερόλεπτα δεσμεύει τις παρασυμπαθητικές συνάψεις του εγκεφάλου παρεκτοπίζοντας το φυσιολογικό νευροδιαβιβαστή, την ακετυλοχολίνη. Αυτό προκαλεί ένα αίσθημα ευφορίας στον καπνιστή με ελάττωση του stress μέσω έκλυσης ενδορφινών.

Μετά από 40 περίπου λεπτά η νικοτίνη αποβάλλεται και αφήνει άδειες τις συνάψεις, που εκδηλώνεται με ανησυχία και άγχος από τον καπνιστή. Η εκ νέου εισπνοή νικοτίνης αίρει το δυσάρεστο αυτό συναίσθημα.

Αυτή η διαδικασία οδηγεί τον καπνιστή στην εξάρτηση από το τσιγάρο, που συνδέεται απόλυτα με το κεντρικό νευρικό σύστημα.

Τα προϊόντα του τσιγάρου, που καίγεται και παράγεται ο καπνός τον ποίο εισπνέει ο καπνιστής, μεταφέρουν μια δεκάδα ανόργανες και οργανικές ουσίες, που είναι τοξικές για τον ανθρώπινο οργανισμό.

 

Οι ουσίες αυτές ενοχοποιούνται για τις πολλές και ποικίλες επιπτώσεις από το μακροχρόνιο κάπνισμα.
Κυριότερες είναι:
Η βλάβη των αγγείων και της καρδίας

 

Η βλάβη του πνεύμονα

 

Η καρκινογένεση

 

Μετρήσεις του εκπνεόμενου αέρα κατά το πρώτο δευτερόλεπτο (FEV1) έδειξαν ότι ο καπνιστής έχει δραματική πτώση της αναπνοής του σε σχέση με το μη καπνιστή και ότι αυτή βελτιώνεται σημαντικά αν γίνει έγκαιρη διακοπή του καπνίσματος.

 

Τελικά ο καπνός προσβάλλει όλα τα όργανα με επίπτωση στη ζωτικότητα και στη λειτουργικότητα τους

Προσβολή του εμβρύου των εγκύων καπνιστών

 

Μείωση της σεξουαλικής ικανότητας

 

Ελάττωση της αναπαραγωγικότητας

 

Γενετική μετάλλαξη

 

Τέλος ο μέσος όρος ζωής των καπνιστών είναι κατά 10 χρόνια συντομότερος από αυτόν των μη καπνιστών

 

Για όλους αυτούς τους λόγους θα πρέπει τα παιδιά ενωρίς, πριν ακόμη νοιώσουν την «ευχαρίστηση» του καπνίσματος, να γνωρίζουν τις επιπτώσεις από τη μακροχρόνια χρήση του.

 

Με γονείς καπνιστές τα παιδιά έχουν την εντύπωση ότι το κάπνισμα είναι κάτι φυσικό άρα όχι κακό!

 

Εφ’ όσον οι γονείς δε λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα, τα παιδιά γίνονται συστηματικοί παθητικοί καπνιστές. Το παθητικό κάπνισμα θεωρείται ισοδύναμο με το ενεργητικό κάπνισμα.

 

Όταν οι ενήλικες καπνίζουν και τα παιδιά «καπνίζουν» παθητικά.
Στη συνέχεια γίνονται ενεργητικοί καπνιστές

 

Το παθητικό κάπνισμα στο μικρό παιδί αυξάνει τη συχνότητα και τη βαρύτητα των αναπνευστικών παθήσεων της παιδικής ηλικίας

 

Οι έφηβοι αδυνατούν να αντισταθούν στον πειρασμό του καπνίσματος, κάτω μάλιστα από συνθήκες χαλάρωσης και διασκέδασης, εφ’ όσον δεν έχει προηγηθεί η κατάλληλη ενημέρωση.

 

Η έλλειψη προληπτικής ενημέρωσης από το σχολείο ως αντίβαρο στα προηγούμενα και η απουσία άμεσων αρνητικών επιπτώσεων σε συνδυασμό με την ευχαρίστηση που προκαλεί κάνει την πιθανότητα έναρξης και στη συνέχεια εξάρτησης από το κάπνισμα πολύ μεγάλη.

 

Η διακοπή του καπνίσματος μετά από μακροχρόνια χρήση, αν δεν έχει μεσολαβήσει κάποιο ιατρικό συμβάν που τρομάζει, είναι δύσκολη, γιατί προϋποθέτει ότι ο καπνιστής θα αποδεχτεί το λάθος πολλών ετών και θα ανεχθεί να υποφέρει από την έλλειψη της νικοτίνης για κάποιο χρονικό διάστημα

 

Για τους ενήλικες υπάρχουν και υποκατάστατα και προγράμματα για τη διακοπή του καπνίσματος. Ο ενήλικας καπνιστής δύσκολα επιτυγχάνει μόνος του τη διακοπή του καπνίσματος.

 

Στα παιδιά όλη η μάχη κερδίζεται στη μη έναρξη του καπνίσματος, άρα η ενημέρωση θα πρέπει να γίνεται πριν από την εφηβεία, όπου σε όλα τα παιδιά θα δοθεί η ευκαιρία να δοκιμάσουν το κάπνισμα

 

Οι άλλοι τρόποι καπνίσματος (πούρο και πουράκια, στριφτό τσιγάρο, πίπα, ναργιλές) δεν αποτελούν λύση, γιατί το παιδί παραμένει καπνιστής, άρα αργά ή γρήγορα θα επιστρέψει στο τσιγάρο

 

Η χρήση του ηλεκτρονικού τσιγάρου δεν αφορά στην παιδική και εφηβική ηλικία

 

ΕΝΑΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΣΤΟΧΟΣ:

Το παιδί να μη γίνει ΠΟΤΕ καπνιστής

 

Αναστάσιος Δ. Χατζής
Παιδίατρος – Εντατικολόγος
Διευθυντής Παιδιατρικής ΜΕΘ
Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

Τρίτη, 09 Μαΐου 2017 15:07

ΕΠΤΑ (7) ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ

Εισαγωγή

Αξιότιμοι Συνάδελφοι και Γονείς – Αγαπητά παιδιά

Σας παρουσιάζουμε μία σειρά επτά θεματικών ενοτήτων, που άπτονται της πρόληψης και αντιμετώπισης των κυριοτέρων προβλημάτων υγείας, οι οποίες αφορούν στην παιδική ηλικία.

Τα προβλήματα αυτά συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με τις καθημερινές συνήθειες των ανθρώπων, που μεταφέρονται από γενεά σε γενεά, χωρίς πάντοτε να λαμβάνονται υπ’ όψιν οι πιθανές ή σίγουρες επιπτώσεις, οι οποίες όμως όταν εκδηλώνονται συνήθως είναι πολύ αργά για να αντιμετωπιστούν.

Γι’ αυτό κύριος σκοπός αυτών των παρουσιάσεων είναι η πρόληψη εν τη γενέσει (ίσως ακόμη πριν και από το ξεκίνημα) αυτών των συνηθειών μέσω της έγκαιρης και σωστής ενημέρωσης γιατί μόνο η ολοκληρωμένη γνώση μπορεί να βοηθήσει στην αποτροπή τους.

Τα επτά μαθήματα αγωγής υγείας παιδιών αποτελούν το υλικό που κάθε σχολείο θα πρέπει να έχει, ώστε προγραμματικά και σχεδιασμένα να κάνει συστηματική ενημέρωση όλων των μαθητών. Αυτό το υλικό προσαρμόζεται με την ηλικία καθ’ όσον τα παιδιά μεγαλώνοντας θα πρέπει να τυγχάνουν μιας διαφορετικής προσέγγισης ανά ηλικιακή ομάδα.

Οδηγίες

Ο ρόλος του σχολείου

Τα παιδιά, οι αυριανοί ενήλικες, χτίζοντας τη ζωή τους, εκθέτουν τον εαυτό τους σε κινδύνους που συνδέονται είτε με το περιβάλλον είτε με τη δική τους συμπεριφορά.

Η καλύτερη περίοδος της ζωής των παιδιών, κατά την οποία θα μάθουν τους κινδύνους από τους οποίους απειλούνται και πώς θα τους προλάβουν, είναι η σχολική περίοδος.

Ήδη από το Δημοτικό τα παιδιά θα πρέπει να διδαχθούν με τρόπο προσιτό για την ηλικία τους τι είναι κάθε ένας παράγοντας που δυνητικά απειλεί την υγεία τους και τη ζωή τους. Αυτήν την αποστολή την επωμίζονται αποκλειστικά οι δάσκαλοι, οι οποίοι όμως θα πρέπει πρώτα να έχουν εκπαιδευτεί από επαγγελματίες υγείας για τα θέματα που καλούνται να κοινωνήσουν στα παιδιά.

Κατά τη γυμνασιακή περίοδο τα παιδιά θα πρέπει να μάθουν με κάθε λεπτομέρεια αλλά και με επιστημονικούς όρους από επαγγελματίες υγείας για τις υπαρκτές απειλές. Μ’ αυτόν τον τρόπο αποσκοπούμε να προλάβουμε την όποια «εμπλοκή» ενός μη ενημερωμένου ή λανθασμένα ενημερωμένου παιδιού με έναν από τους παρακάτω περιγραφόμενους κινδύνους που το απειλούν.

Στο Λύκειο τα παιδιά, καλά πλέον ενημερωμένα, θα συμπεριφερθούν ανάλογα ώστε από μόνα τους πλέον να προφυλαχθούν από τους κινδύνους αυτούς. Έτσι ώριμα και κυρίαρχα θα βγουν στην κοινωνία, θωρακισμένα με γνώση, υγιή και αυτάρκη ώστε να αντισταθούν στις εύκολες αλλά επικίνδυνες προκλήσεις της ζωής.

Στη συνέχεια θα παρουσιαστούν διαδοχικά τα επτά αυτά θέματα με συχνότητα ένα περίπου το μήνα, ώστε να υπάρχει αρκετός χρόνος για ανάγνωση τους από όσο το δυνατό περισσότερους επισκέπτες του ιστότοπου της ΠΑΙΔΙΑΤΡΙΚΗΣ με την προσδοκία ότι με τον τρόπο αυτό συμβάλλουμε στη δημιουργία μιας υγιούς νέας γενιάς.

Καλή ανάγνωση και ορθή εφαρμογή!

Αναστάσιος Δ. Χατζής
Παιδίατρος – Εντατικολόγος
Διευθυντής Παιδιατρικής ΜΕΘ
Παιδιατρικό Κέντρο Αθηνών

ΕΠΤΑ (7) ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΠΑΙΔΙΩΝ

ΘΕΜΑΤΑ

Σειρά επτά θεμάτων που αφορούν στην πρόληψη και αντιμετώπιση των κύριων προβλημάτων υγείας που άπτονται της παιδικής ηλικίας:

1. ΚΑΠΝΙΣΜΑ

2. ΑΛΚΟΟΛ

3. ΠΑΧΥΣΑΡΚΙΑ

4. ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ

5. ΝΑΡΚΩΤΙΚΑ

6. ΑΣΦΑΛΕΣ ΣΕΞ

7. ΕΜΒΟΛΙΑ

Παρασκευή, 28 Σεπτεμβρίου 2012 14:23

Το κάπνισμα κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, τόσο το ενεργητικό όσο και το παθητικό, μπορεί να έχει καταστροφικές συνέπειες για το έμβρυο, αλλά και για τη μητέρα. Εκτός από το ενδεχόμενο αποβολής – περίπου 700 έμβρυα χάνονται κάθε χρόνο στην χώρα μας- ή πρόωρης γέννησης, αυξάνονται επίσης οι πιθανότητες γέννησης μωρού με χαμηλό βάρος, εμφάνισης αναπτυξιακών προβλημάτων, αλλά ακόμα και ανάπτυξης καρδιοπαθειών και καρκίνου των πνευμόνων στη μετέπειτα ζωή του παιδιού. Συνδέεται δε και με αυξημένες πιθανότητες εμφάνισης συνδρόμου αιφνίδιου βρεφικού θανάτου, αλλά και νοητικής υστέρησης. Εξίσου επικίνδυνο είναι το κάπνισμα και κατά την περίοδο του θηλασμού, διότι εκτός από τις βλαβερές ουσίες που μεταφέρονται στο νεογνό, μειώνεται και η ποσότητα γάλακτος της μητέρας, με αρνητικές συνέπειες για την ανάπτυξη του βρέφους. Οι γιατροί συνιστούν στις εγκύους να διακόψουν το κάπνισμα κατά την περίοδο της κύησης και της γαλουχίας, και ιδανικά να μην το ξαναρχίσουν ποτέ. Εξίσου σημαντικό είναι να μην καπνίζει και ο σύντροφός τους, τόσο για να τις υποστηρίξει στην προσπάθειά τους αυτή, όσο και για το καλό του παιδιού τους.

Σάββατο, 01 Σεπτεμβρίου 2012 00:00

Μαρία Στεφάνου, Φυσικοθεραπεύτρια

Όταν το ανθρώπινο σώμα βρίσκεται ολόκληρο μέσα στο νερό, το βάρος του αντιστοιχεί στο 1/10 του βάρους του έξω από το νερό, λόγω της άνωσης. Δεδομένου ότι το ίδιο ισχύει και για την έγκυο, αυτό αποτελεί το μεγαλύτερο πλεονέκτημα της άσκησης στο νερό. Εξάλλου, το νερό έχει θετική επίδραση σε όλα τα συστήματα του ανθρώπινου οργανισμού.

Τετάρτη, 19 Δεκεμβρίου 2012 21:09

1. Πόσο σημαντικοί είναι οι εμβολιασμοί για τα παιδιά;

Στον αγώνα κατά των λοιμωδών νοσημάτων τα εμβόλια είναι ο μεγάλος σύμμαχος της ανθρωπότητας, καθώς σώζουν περισσότερες από 3.5 εκατομμύρια ζωές παγκοσμίως κάθε χρόνο και προφυλάσσουν ακόμα περισσότερους ανθρώπους από νόσο ή ισόβια αναπηρία.
Οι επιτυχημένες στρατηγικές εμβολιασμού στα παιδιά έχουν οδηγήσει σε αξιοσημείωτη μείωση της εμφάνισης πολλών νοσημάτων και των θανάτων που αυτά προκαλούν, όπως για παράδειγμα η παρωτίτιδα που ενώ κάθε χρόνο αποτελούσε την αιτία για 152.209 θανάτους μόνο στις Η.Π.Α, πλέον καταγράφονται μόνο 236.

Πέμπτη, 02 Ιουνίου 2016 12:45

ΜΕΤΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΓΧΟΥΣ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΥΣ»

Σεπτέμβριος 2016 – Μάιος 2017
Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος: Γεράσιμος Κολαΐτης, Αναπλ. Καθηγητής Παιδοψυχιατρικής ΕΚΠΑ
Συντονιστής εκπαίδευσης: Ιωάννης Σύρος, Παιδοψυχίατρος, Συνεργάτης Παιδοψυχιατρικής Κλινικής ΕΚΠΑ
Σκοπός του Προγράμματος:
Σκοπός του προγράμματος είναι η ευαισθητοποίηση επαγγελματιών υγείας καθώς και εκπαιδευτικών στο χώρο της ειδικής αγωγής όσον αφορά τη κατάλληλη ανίχνευση και διαχείριση περιστατικών παθολογικού άγχους παιδιών και εφήβων στο χώρο εργασίας τους, στην εκμάθηση σύγχρονων εμπειρικά τεκμηριωμένων θεραπευτικών προσεγγίσεων, καθώς και στις ενημέρωσή τους σχετικά με τα τρέχοντα κλινικά και ερευνητικά δεδομένα που αφορούν το πεδίο των Διαταραχών Άγχους. Οι συναντήσεις περιλαμβάνουν τόσο διαλέξεις όσο και εργαστήρια ανάλυσης κλινικών περιπτώσεων.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Διάρκεια:
Η χρονική διάρκεια του Προγράμματος είναι 15 διαλέξεις 5 ωρών ανά 15ήμερο.
Συνολική διάρκεια: 8 μήνες.
Αναλυτική θεματολογία:
Ενότητα 1: Γενικά για τις Αγχώδεις Διαταραχές. Εισαγωγικές γνώσεις Ι
Ενότητα 2: Γενικά για τις Αγχώδεις Διαταραχές. Εισαγωγικές γνώσεις ΙΙ
Ενότητα 3: Ψυχοεκπαίδευση των διαταραχών του Άγχους (ευαισθητοποίηση στο συμπεριφοριολογικό μοντέλο)
Ενότητα 4: Ψυχοεκπαίδευση στις διαταραχές του Άγχους (ευαισθητοποίηση στο συμπεριφοριολογικό μοντέλο) ΙΙ
Ενότητα 5: Γνωσιακή θεώρηση των Διαταραχών του Άγχους.
Ενότητα 6: Διαταραχή Άγχους αποχωρισμού / Σχολική Άρνηση
Ενότητα 7: Ειδικές Φοβίες
Ενότητα 8: Κοινωνική Φοβία & Εκλεκτική Αλαλία
Ενότητα 9: Γενικευμένη Αγχώδης Διαταραχή / Διαταραχή Πανικού / Αγοραφοβία
Ενότητα 10: Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή Ι
Ενότητα 11: Ιδεοψυχαναγκαστική Διαταραχή ΙΙ
Ενότητα 12: Διαταραχή του Μετατραυματικού stress I
Ενότητα 13: Μετατραυματικό stress μετά από Φυσικές Καταστροφές / Σχεδιασμός Έρευνας - Συγγραφή Επιστημονικής Εργασίας
Ενότητα 14: Προγράμματα Παρέμβασης για την Ορθή Διαχείριση του Άγχους στο Σχολικό Περιβάλλον
Ενότητα 15: Αυτιστικό Φάσμα & Παθολογικό Άγχος / Κλινικό Φροντιστήριο Περιστατικών Παθολογικού Άγχους / Σύνοψη & Κλείσιμο.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Σε ποιους απευθύνεται το Πρόγραμμα:
Η αίτηση συμμετοχής υποβάλλεται ηλεκτρονικά με αποστολή βιογραφικού σημειώματος.
Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλλουν: ειδικευμένοι και ειδικευόμενοι παιδοψυχίατροι και ψυχίατροι, παιδίατροι, ιατροί λοιπών ειδικοτήτων, ψυχολόγοι, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, κοινωνικοί λειτουργοί, νοσηλευτές ψυχικής υγείας, επισκέπτες υγείας, ειδικοί παιδαγωγοί, λοιποί εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να εμβαθύνουν τις γνώσεις τους στο σχετικό αντικείμενο. Επίσης, οι τελειόφοιτοι φοιτητές των αντιστοίχων σχολών.
Τα κριτήρια επιλογής των υποψηφίων, θα είναι κατά σειρά: επαγγελματική εμπειρία σε συναφή αντικείμενα, μεταπτυχιακές σπουδές, επίπεδο γνώσης αγγλικής γλώσσας, βαθμός βασικού πτυχίου.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Γενικές πληροφορίες:
Το συνολικό κόστος φοίτησης είναι 420 ευρώ. Άνεργοι, πολύτεκνοι και φοιτητές: 300 ευρώ.
Τα δίδακτρα καταβάλλονται σε τραπεζικό λογαριασμό και εκδίδεται απόδειξη είσπραξης στα στοιχεία του συμμετέχοντα.
Η επιτυχής ολοκλήρωση των διδακτικών ενοτήτων που περιλαμβάνει το Πρόγραμμα οδηγεί στη χορήγηση Πιστοποιητικού Μετεκπαίδευσης με τον τίτλο του Προγράμματος.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ - ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ
Γραμματεία Μετεκπαιδευτικών Προγραμμάτων ΕΚΠΑ
email: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Τηλ.: 213-2013225 (ώρες επικοινωνίας: καθημ. 12.00 – 14.00)

Παιδιατρική